El grup de recerca del Campus Docent avalua l’ús de la simulació en estudiants d’Infermeria

  • Publicado el 09 de abril de 2019

A través d'aquest formulari indica'ns els teus dubtes i consultes sobre la formació que desenvolupa el Campus Docent Sant Joan de Déu o bé sobre el centre.

Image CAPTCHA
Introdueix els caràcters que es mostren en la imatge.

A través d'aquest formulari indica'ns els dubtes i/o suggeriments referents a la teva formació. Et respondrem al més aviat possible.

Image CAPTCHA
Introdueix els caràcters que es mostren en la imatge.

L’equip liderat pel Dr. Juan Roldán, professor i investigador del Campus Docent, conclou que l’ús de la simulació permet avaluar els coneixements adquirits per estudiants d’Infermeria.

"Els instruments de simulació són una eina fiable i eficient per a avaluar els coneixements dels estudiants d'infermeria. Permetent reduir els errors en un futur, assegurant així la seguretat dels pacients", destaca el Dr. Juan Roldán.

L'ús dels instruments d'avaluació per simulació es remunta als anys 80, quan aquestes pràctiques començaren a ser comunes al camp de l'anestesiologia. En el cas de la infermeria, la simulació s'usa a les universitats des de fa, aproximadament, 15 anys. El seu ús es va introduir, principalment, per la falta d'accés a les clíniques i/o hospitals i per la dificultat de treballar amb determinats grups de pacients.

Les simulacions permeten als estudiants posar en pràctica les tècniques apreses a les classes, guanyar experiència sense comprometre la salut d'un pacient real i, també, permet als professors avaluar els coneixements adquirits pels alumnes.

"Tot i el seu extens ús, encara no hi havia proves que confirmessin que les pràctiques en simulació són tècniques fiables i eficients en el nostre ambient universitari, ni tampoc en el nostre sistema sanitari. Davant d'aquesta necessitat el nostre grup de recerca va voler comprovar quina és la seva eficàcia en l'àmbit sanitari espanyol", explica el Dr. Juan Roldán, coordinador de la Unitat de Recerca del Campus Docent Sant Joan de Déu.

L'equip investigador va analitzar la fiabilitat de les simulacions observant com era la relació dels estudiants amb aquestes tècniques. Els resultats mostraren que els aprenentatges eren consistents i es mantenien al llarg del temps. Així doncs, l’ús de les simulacions és una bona eina per avaluar com es desenvolupen els estudiants en escenaris reals, molt semblants als que podran trobar dins del sistema sanitari. 

L’equip de recerca està format pels investigadors/es i professors/es del Campus Docent: Juan Roldán, Mariona Farrés, Bárbara Hurtado, Dolors Miguel, Carlos Nebot i Esther Insa. Juntament amb Joan Maria Estrada, Anna Marta Falcó i Maria Teresa Lluch  de la Universitat de Barcelona, Núria Grané  de l’Hospital Mútua Terrassa, David Bande del Parc de Salut Mar i Irma Casas de l’Hospital Germans Trias i Pujol.

Més informació a l’article

Recerca